بسیج دانشجوئی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات

تلاشی مشترک از سوی تشکل‌های بسیج دانشجوئی دانشکده‌های برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه‌های تهران

بسیج دانشجوئی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات

تلاشی مشترک از سوی تشکل‌های بسیج دانشجوئی دانشکده‌های برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه‌های تهران

ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سیا و سازمان امنیت ملی آمریکا، سال گذشته به طور ناگهانی از آمریکا گریخت و با پناه بردن به هنگ‌کنک و پس از آن به روسیه، دست به افشاگری‌های گسترده‌ای زد. اسنودن افشا کرد که ایالات متحده به طور گسترده و فراگیر، از ارتباطات مردم جهان شنود به عمل می‌آورد و این ارتباطات را به طور کامل ذخیره کرده و مورد تحلیل، بررسی و سوء استفاده قرار می‌دهد. این شنودها با کمک شرکت‌های بزرگ اینترنتی و مخابراتی از جمله گوگل، فیس‌بوک و … به انجام می‌رسد.



یکی از اولین مطالب افشاء شده که مهر فوق محرمانه بر خود داشت، حجم تجسس انجام گرفته از کشورهای مختلف دنیا است که در آن یک کشور در صدر قرار دارد: ایران، و البته پس از آن افغانستان اشغال شده! شنود اینترنتی از ایران بیشترین در جهان بوده و آمریکا تنها در یک ماه ۱۴ میلیارد قلم داده اینترنتی از ایران جمع‌آوری و ۱٫۷ میلیارد تلفن ایران را شنود کرده است. از آن افشاگری بیش از 19 ماه می‌گذرد، اما در این مدت دولت نه تنها به روی خود نیاورده که چنین خبر مهمی ماه‌هاست که خبرگزاری‌های مهم دنیا را به تکاپو واداشته و جهان را تکان داده است، بلکه در مسیری وارونه به دنبال رها کردن دسترسی به این سرویس‌هاست و اکنون ادعا می‌کند می‌خواهد تا چند ماه دیگر سامانۀ جدا کردن محتوای خوب از بد به صورت هوشمند را عرضه کند! اما جدا کردن محتوای خوب از بد در ارتباطات رمز شدۀ شبکه‌های اجتماعی، ناممکن و ادعائی غیرکارشناسی است و این سامانۀ ناموجود و ناممکن، با الصاق نام «فیلترینگ هوشمند»! تنها برای توجیه رها کردن دسترسی به این سرویس‌ها مطرح می‌شود.


خبرچین بدون مرز

تصویر: سامانه خبرچین بدون مرز که مقدار داده‌های جمع‌آوری شده توسط سازمان امنیت ملی آمریکا از تمامی کشورهای جهان را نشان می‌دهد. ایران با رنگ قرمز در صدر فهرست کشورهای دنیا است که آمریکا از آن‌ها جاسوسی می‌کند.


با این‌که مطابق این اسناد ایران قربانی اصلی جاسوسی‌های ایالات متحده آمریکا و متحدان آن است، متأسفانه بخش اندکی از این مطالب آن هم به طور ناقص در رسانه‌های ایرانی بازتاب یافته است،

کتاب «جائی برای پنهان شدن نیست» (No Place to Hide) که به تازگی توسط گلن گرینوالد (Glenn Greenwald) یکی از خبرنگاران آمریکائی مرتبط با اسنودن به چاپ رسیده است، آن‌چه بر خود او و اسنودن گذشته را بازخوانی کرده و بخش مهمی از این اسناد را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.



دانلود کتاب «جائی برای پنهان شدن نیست» (No Place to Hide) با حجم: 16.2 مگابایت
  • بسیج برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات

نظرات (۱)

  • سیامک باقری
  • سلام

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی